מצלמות נחש נקראות בשמן מהסיבה שהכבל שלהן הוא גמיש ומתפתל ממש כמו תנועה של נחש.

בדרך כלל עושים שימוש במצלמות נחש על-מנת לצפות במקומות נסתרים שאין אפשרות גישה קלה אליהם כמו למשל מאחורי חפצים כבדים שלא ניתן להזיז כמו מקרר או צפייה בנקודות שכלל אין אפשרות להגיע אליהם כמו צנרת חבויה או תעלות עם גישה בעייתית.

ישנם סוגים שונים של מצלמות נחש. יש מצלמת נחש בחיבור למחשב המאפשרת צפייה בשידור שלה על מסך המחשב וכן יש מצלמת נחש בחיבור לטלפון הנייד המאפשרת צפייה בשידור המצלמה על גבי הטלפון הסלולרי. לא משנה באיזה חיבור מדובר עניין נוסף המבדיל בין המצלמות הוא אורך הכבל שלהן. ניתן היום להשיג מצלמות נחש עם כבל באורך 1 מטר עד 10 מטר.

אלמנט נוסף המבדיל בין מצלמות נחש שונות הוא גודל העדשה וכן הרזולוציה שלה. ככל שהעדשה גדולה יותר ובעלת רזולוציה גבוהה יותר כך יתאפשר לנו לראות פרטים קטנים יותר בדיוק רב יותר. נכון שעדשה גדולה יותר תאפשר לנו לראות פרטים בצורה טובה יותר אך לפעמים עדשה גדולה תמנע מאתנו את האפשרות להשחיל את המצלמה במקומות צרים ולא נגישים.

הבדל אחרון שחשוב לציין הוא אפשרות הראייה במקומות חשוכים. מצלמות נחש ללא לדים אינן מאפשרות לראות כלל בתנאי תאורה נמוכים לעומתן מצלמות נחש עם לדים אכן מאפשרות לראות בתנאי חשיכה מוחלטים ואיכות ההארה היא בהתאם לאיכות הלדים של המצלמה.