האזנות סתר הינן פיקוח, קליטה, הקלטה או הקשבה לשיחות הזולת ללא רשות של אף אחד מבעלי השיחה, כולל האזנות סתר לתקשורת מחשבים. האזנות סתר משמשות בדרך כלל לצורכי מודיעין או לחקירת מעשים בעבר. ניתן לבצע האזנות סתר במגוון דרכים: הקשבה לשיחות טלפון או שיחות המתנהלות במקום כלשהו באמצעים אלקטרוניים גלויים או סמויים.
אמצעים להאזנות סתר

לעתים מחויבות חברות הטלפון להעניק גישה חופשית לרשויות המוסמכות לצורך ביצוע האזנות סתר, על פי הסכם עם המדינה או תנאי ברישיון הפעלתן. התחברות כזו תהיה בדרך כלל בלתי ניתנת לגילוי. בעבר בוצעו התקשרויות טלפוניות בהתחברות מכאנית, באמצעות חיבור המותקן פיזית על הקו לצורך האזנות סתר. גם כיום ניתן לבצע התחברות פיזית לקו הטלפון המותקן בשיטה דיגיטאלית, אך היא ניתנת לגילוי. האזנות סתר מבוצעות בעזרת מיקרופונים ואמצעי הגברה אלקטרוניים, לשמיעה בזמן אמת, או על ידי הקלטה ושמיעת החומר המוקלט לאחר מכן.

 

מתי האזנות סתר הן חוקיות ומתי לא?

בישראל מקובלת הבחנה בין האזנות סתר לשם ביטחון המדינה ובין האזנות סתר למניעת עבירות פליליות וגילוי עבריינים. האזנות סתר למטרת בטחון המדינה מבוצעות על ידי השב"כ או על ידי אגף המודיעין בצה"ל. המוסמך להתיר האזנות סתר למטרות אלו בחתימתו הוא שר הביטחון או ראש הממשלה בלבד וההיתר תקף עד שלושה חודשים מיום הוצאתו, אך ניתן להארכה. במקרים דחופים יכול גם ראש השב"כ או ראש אגף המודיעין להתיר האזנות סתר ללא אישור הדרג המדיני הבכיר, זאת ל-48 שעות בלבד. בצה"ל מותרות האזנות סתר למרבית הטלפונים הצה"ליים.

האזנות סתר לגילוי ומניעת עבירות פליליות מבוצעות על ידי המשטרה או גופי חקירה אחרים. היתר להאזנות סתר כאלו ינתן על ידי שופט בית המשפט המחוזי לאחר שיוצגו בפניו הנימוקים לפגיעה בפרטיות המואזן. במקרים דחופים רשאי המפקח הכללי של משטרת ישראל להתיר האזנה ל-48 שעות.

החוק בישראל מתיר אף לבצע האזנות סתר מסוימות, ללא כל צורך בהיתר כלשהו, למשל האזנות סתר לתדרים אלחוטיים של חובבי רדיו. גם האזנות סתר הנעשות באקראי ותום לב לשיחה המתקיימת ברשות הרבים מותרות. כמו כן, מותר להאזין לשיחות בינלאומיות ללא צורך בהיתר, למטרת צנזורה צבאית. וגם הקלטה עצמית של שיחות טלפון, או האזנות סתר תוך קבלת הסכמה של אחד הצדדים הן מותרות וחוקיות.

העונש על פי החוק על האזנות סתר לא חוקיות הוא חמש שנים. ניתן לשלול רישיון של חוקר פרטי שביצע האזנות סתר לא חוקיות. אסור להאזין לשיחותיהם של עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכוהני דת (כמרים קתוליים), למעט מקרים חריגים. אם נקלט חבר כנסת בשיחה שהוקלטה בהיתר האזנות סתר למטרת גילוי פשע, גם שיחה זו אסורה להאזנה, אך ניתן להקליטה ולהשמיעה בפני השופט שנתן את ההיתר.